Del Lago Trasimeno naar Assisima

12 september 2016 - Assisi, Italië

Zondag 11 september
Zoals gewoonlijk zaten wij vroeg op de fiets. De eerste 15 kilometer langs het meer ging als een speer. De weg naar Magione was van hele andere koek. Een stijging van 20% . Dat was een beetje erg veel. Ook de fietsen de heuvel opduwen is geen sinecure. Er zit toch ongeveer 20 kg in de tassen. Eenmaal boven snel een tentje opgezocht met de overheerlijke cappuccino. Dat is in Italië iedere keer weer een feest. De weg verder was heuvelachtig, rustig met een prachtig landschap en goed te doen. Rond twee uur waren wij op de camping in Assisi. Een mooie camping met net sanitair. Er stond hier en daar wat verlaten tuinmeubilair waar wij dankbaar gebruik van kunnen maken.
s 'avonds hebben wij genoten van een overheerlijke piza. Het was fris en het is hier vroeger donker dan in Nederland. Om 21.00 lagen wij in onze slaapzak. Wij hadden besloten een dagje in Assisi te blijven staan dus morgen uitslapen.

Maandag 12 september
Deze morgen voor onze doen laat opgestaan. Na het ontbijt met de fiets naar het Heiligdom in Assisi gegaan. Ongeveer een kwartier fietsen. Wij zijn hier voor de tweede keer en veel dingen zijn herkenbaar. De wondermooie fresco's overal in de kerken. Het was wel de eerste keer dat wij hier een Testimonium hebben gehaald. Anders dan vorige keer waren wij nu pelgrims.
Na het bekijken van het plaatsje hebben wij kaarten gekocht en zijn teruggekeerd naar de camping. De was gedaan en een aantal andere huishoudelijke zaken.

Drie jaar geleden kwamen wij op ongeveer dezelfde tijd aan in Santiago de Compostella. De verschillen zijn groot. In Santiago kom je de laatste 10 km honderden pelgrims tegen. Hier in Assisi niet één. In Santiago hoef je voor de laatste kilometers niet te zoeken. In Assisi lukte het ons nog om verkeerd te fietsen.
In Santiago een plein waar alle pelgrims samenkomen. Hier zag je een enkeling. Bij het bureau voor het ophalen van het Testimonium geen groot kantoor met veel medewerkers en een lange wachtrij van pelgrims. Hier een klein kantoor met één medewerker zonder wachtrij. In Santiago een uitgebreide eucharistieviering met een reuze wierookvat. In Assisi stilte.
Het is een heel verschil maar wij hebben het fijn gevonden om het allebei mee te maken.
Morgen vertrekken wij naar Rome. Voor het weekend denken wij daar aan te komen maar het kan altijd anders lopen. Daarover een volgende keer meer.