Rome

16 september 2016 - Roma, Italië

15 september 2016
Het is grauw en regenachtig. Wij willen toch naar Rome. Na wikken en wegen vertrekken wij rond negen uur. Wij gaan maar met de metro. Het zijn niet de modernste. Alles is oud en het klapt en knarst of het bij de volgende halte uit elkaar valt. Het is ook heel speciaal dat bij het ene peron er een trapje uitklapt en bij de andere niet. Dat heb je met de hoogte verschillen.
In Rome aangekomen is alles anders als een paar jaar terug. Erg veel beveiliging. Lange rijen om naar de St Pieter te komen. Je moet zelfs door poortjes als op het vliegveld. De St Pieter willen wij later bezoeken. Wij willen eerst ons Testimonium ophalen. Op de aangewezen plaats melden wij ons bij de Zwitserse Garde. Die verwijst ons naar de juiste plek. Het is binnen het territorium van het vaticaan. Even apart om achter de schermen te kijken. Na enige tijd wachten krijgen wij ons Testimonium uitgerekt.

In Rome kan je een tweede Testimonium ontvangen. Die is van de Friese kerk. Helaas is deze gesloten. Wij zullen op een andere moment teruggaan. De rest van de dag zijn wij Rome nog een beetje rondgegaan en teruggekeerd naar de camping. Ondanks het donkere weer was de temperatuur goed genoeg om nog even te gaan zwemmen.

16 september 2016
Wat zij wij gelukkig dat wij deze dagen gekozen hebben voor een mobilhome. Het heeft de hele nacht geregend en dat doet het de een groot deel van de ochtend ook. Toch willen wij op de fiets naar de Friese kerk in Rome.
Tegen de middag knapt het weer iets op en wij besluiten om met de fiets te gaan. Het is een prima fietspad langs de Tiber naar Rome. Wij doen er een uur over om midden in de stad te komen. Na onderweg wat gegeten te hebben zijn wij om drie uur in de Friese Kerk. Een prachtige kerk op een steenworp afstand van de St Pieter. Wij krijgen vlot ons getuigschrift uitgereikt. Daarna krijgen wij een rondleiding in de kerk. De Friese kerk kent een lange geschiedenis in Rome. Het is bijzonder dat door toedoen van mgr. Muskens eind vorige eeuw de Friese Kerk een weer plek heeft gekregen in Rome. Fries moet daarbij geIezen worden zoals dat vroegere eeuwen in Holland was. Het was veel meer dan de huidige provincie. Zondag is er een eucharistieviering om half tien in het Nederlands die we graag willen bijwonen. Als het weer goed is gaan we op de..... fiets.
Het is een bijzondere ontmoeting die wij in deze kerk hebben gehad. Hiermee is ook onze fietstocht tot een eind gekomen. In een volgende bericht willen wij een eerste nabeschouwing doen maar daarover de volgende keer.

1. Thijs en Jet:
    Hoi Jan en Den,
    Gefeliciteerd met deze mooie prestatie, jullie hebben samen het doel bereikt waar je lang naar hebt uitgekeken. Jullie kunnen er nog vele jaren met plezier op terug kijken.
    Een goede viering toegewenst in de kerk van de Friezen.
    Hartelijke groet!
  2. Hellen:
    16 september 2016
    Wat een geweldige prestatie! Gefeliciteerd! Nog heel veel fijne dagen in Rome!
  3. Roelina:
    16 september 2016
    Gefeliciteerd, wat een prestatie.
    Jullie kunnen er denk ik met een goed gevoel op terugkijken.
  4. Ad en Ans:
    16 september 2016
    Gefeliciteerd. Geweldig. Wij weten het zijn maar woorden.
    Jullie zijn diep onder indruk,veronderstellen wij.
    Wij ook.
    Knuffel !!
  5. Jan en Sjaan:
    16 september 2016
    Wat geweldig dat jullie deze fietstocht samen tot een goed eind hebben gebracht. Gefeliciteerd!!!
    Geniet samen nog even van Rome. Wat er ook gebeurd deze ervaringen pakt niemand jullie meer af.
    Ook fijn dat jullie ons mee laten genieten. Dank je wel.
    Een goede thuisreis en tot ziens.
    Groetjes Jan en Sjaan
  6. Theo van Heck:
    17 september 2016
    Hallo Danny en Jan,

Gefeliciteerd luitjes,wat een prestatie,dit vergeet je nooit meer.Heel bijzonder de Friese Kerk,en dat je daar ook nog een Testimonium mocht ontvangen,mooie afsluiting a.s. Zondag de Eucharistieviering in de Friese Kerk.De droom is werkelijkheid geworden.

Hartelijke Groeten,
    Fennie en Theo
  7. Cor en Nel:
    17 september 2016
    Hoi Jan en Denny,
    Gefeliciteerd met deze prachtige prestatie! Petje af hoor!
    Geniet nog een een paar dagen en dan hopen we jullie weer veilig in Krimpen aan de Lek te zien!
    Groetjes Cor en Nel
  8. Brigit:
    18 september 2016
    Hoi Jan en Denny,
    geweldig dat jullie het volbracht hebben. Geniet nog even daar en geniet thuis nog heel lang na van deze mooie reis.
    Hartelijke groet, natuurlijk ook van Oda.
    Brigit
  9. Hans en Jacqueline:
    18 september 2016
    Hallo Jan en Danny,
    Jullie hebben je doel bereikt, wat moet dat een fantastisch gevoel zijn. Samen moeilijkheden overwonnen. Wij hebben mee mogen leven en mee mogen genieten van jullie avonturen. Hartelijk dank hiervoor. Geniet nog van Rome en hierna een goede thuiskomst toegewenst. Hartelijke groet: Hans en Jacqueline.
  10. Jaap en willy van der voorden:
    19 september 2016
    wat een kanjers zijn jullie. gefeliciteerd met jullie prestatie
  11. Jan en leny:
    19 september 2016
    Mooi dat jullie deze tocht zo hebben kunnen maken en beleven!
    En bovendien een grote prestatie!
    Een belevenis die je je hele leven bij blijft, mooi hoor.
    een hartelijke groet, Jan en Leny
  12. Marian Verhaegh:
    21 september 2016
    Ha Jan en Denny,

petje af voor jullie beiden, topprestatie geleverd en einddoel bereikt. Nu even lekker genieten van Rome!
  13. Nico Demmendaal:
    24 september 2016
    Het einddoel is bereikt. Voorwaar een "olympische" prestatie.
    Petje af voor jullie.
    De thuisreis zal sneller gaan, maar wel veel minder spannend.
    Tot ziens!.
  14. Tom Sleeboom:
    27 september 2016
    Hallo Jan en Denny,

Wat een mooi verhaal. Goed hoor.

Tom.