Terug in Krimpen aan de Lek

29 september 2016 - Krimpen aan de Lek, Nederland

De thuiskomst in Rotterdam Airport

Gisteren zijn wij thuisgekomen van een indrukwekkende en prachtige reis.

Op 10 augustus vertrokken wij met de trein vanuit Rotterdam naar ons startpunt nabij Appingedam en deden hierover ruim drie uur. Gisteren zijn wij met het vliegtuig vanuit Rome in Rotterdam teruggekomen. Die reistijd was precies twee uur.
Tussen Appingedam en Rome hebben wij 2700 km gefietst. Wij zijn 50 dagen onderweg geweest waarvan wij in 36 dagen de route hebben gefietst.

Met wisselvallig weer zijn wij samen met zoon Wouter in Appingedam vertrokken. De tweede dag, nadat wij Wouter op de trein hadden gezet,  hebben wij verschrikkelijk veel regen gehad. De rest van de tocht hebben wij op één bui na droog kunnen volbrengen. Eenmaal in Rome aangekomen werd het weer wisselvallig en hebben te maken gehad met veel stevige regenbuien die vooral ‘s nachts vielen. Dat is ook reden dat wij daar onze tent niet hebben gebruikt.
Tijdens onze tocht hebben wij 39 nachten in onze tent overnacht. De andere nachten hebben wij doorgebracht in hotels, hostel en blokhutten. De laatste daarvan was sober maar behoorlijk  geoutilleerd.

Tijdens de tocht hebben wij drie keer pech gehad met de fiets. Een keer een kapot spatbord, een lekke band en een gebroken versnellingskabel.
De wegen die wij hebben gefietst waren steeds van behoorlijke kwaliteit. In Italië  waren ze wel drukker en slechter. Ons is in Italië opgevallen dat overal langs de weg afval wordt achter gelaten dat een smerig beeld van het land geeft.   Gelukkig hebben wij geen blessures opgelopen. Van de hele reis hebben we het ongeveer 5 dagen echt zwaar gehad. De rest was goed te doen. Van zadelpijn hebben wij geen last gehad en als wij van de fiets afstapte was de vermoeidheid ook direct verdwenen.

De flora, fauna en de vergezichten waren geweldig. Contact maken met de bevolking was geen enkel probleem ieder was zeer belangstellend en bereid te helpen. De Italianen waren bijzonderlijk vriendelijk en behulpzaam.  De terrasjes die wij hebben aangedaan zijn talrijk. Wij moeten wel constateren dat de lekkerste cappuccino wordt geserveerd in Italië. In Assisi zijn wij de eerste en de laatste fietser tegengekomen die net als wij vanuit Nederland per fiets is vertrokken.

De hoogtepunten die wij hebben gehad waren buiten de tweede "kolletjes" de  bezoeken aan Assist en Rome. De  Friezenkerk in Rome is bijzonder. De laatste 10 dagen hebben wij uit gefietst en genoten van het strand en een  bezoekjes aan de oude havenstad van Rome.

De Oude havanstad Rome

Van onze trip hebben wij een log bijgehouden. De reacties daarop hebben wij erg leuk gevonden. Dank daarvoor.
Wij kijken terug op een geslaagde trip waar wij lang naar uit hebben gekeken en zeker niet hadden willen missen.

1. Rita Schoolenberg:
    29 september 2016
    Welkom terug....en we hebben genoten van jullie verslagen. Geweldig hoor wat jullie hebben volbracht...petje af. En natuurlijk blij dat jullie er weer heelhuids zijn!
  2. Mijndert en Corrie Blok:
    29 september 2016
    Wat een geweldige prestatie van jullie. Fijn dat wij jullie konden volgen. Nu weer thuis en bijkomen van deze grote en mooie reis die jullie gemaakt hebben. Trots op jullie.
  3. Ad en Ans:
    30 september 2016
    Heb hier geen woorden voor. Hardstikke jalours op jullie.
    Geniet ervan en tot ziens.
    KANJERS
  4. Theo van Heck:
    3 oktober 2016
    Fijn dat jullie weer thuis zijn,Geweldig!