Naam:
Foto’s:
180

Over mijn reis

Achtergrond van de route

In het late najaar van 1211 vertrekt Emo, abt van het verdwenen klooster Romerswerf (ruim 5 kilometer ten Noordwesten van Delfzijl) naar Rome. Hij had een conflict met de bisschop van Münster over het eigendom van de kerk in (Witte)Wierum, waar hij een nieuw klooster had gesticht. De paus (Innocentius III) zou uitkomst moeten bieden.

Van deze reis is een beknopt verslag gemaakt (de Cronica Florida Horti), vermoedelijk geschreven door Menko, een opvolger van Emo, op basis van aantekeningen van Emo. Dit handschrift is thans aanwezig in de Universiteitsbibliotheek van de Rijksuniversiteit van Groningen.

Met dit verslag als uitgangspunt schreef Dick E.H.Boer Emo’s Reis, een soort reisgids voor de moderne reiziger, een boek vol geschiedenis en curtuurhistorie.

Karakteristiek van de route

De route wordt bepaald door de reisroute van een monnik uit de 12e eeuw. De nadruk ligt dus niet op mooie fietsroutes en natuur, maar op geschiedenis. Waar mogelijk  kiezen wij voor rustige wegen. Op veel trajecten leidt dit echter tot grotere afstanden dan die Emo aflegde.Wij volgen een track van Peter Molog

Bezochte landen

Ik heb 1 land (1%) bezocht: