Van Hulsberg tot Chateau Therry

19 augustus 2016 - Château-Thierry, Frankrijk

15-8-2016

Van Hulsberg tot Landen.

Al vroeg vertrokken om om kwart over negen al heerlijk aan de koffie te zitten in Maastricht.  De route Maastricht, Tongeren, Borgloon, St. Truisen en Landen is een aan beveling waard. Onze beenspieren  hebben alvast een beetje kunnen wennen want het ging veel op en neer. Een zonnige dag en mooi landschap. Veel kilometers gemaakt. In België was alles gesloten ivm Mariahemelvaart wat daar nog wordt gevierd. Pas op het laatste moment vonden we nog een winkel die open was. De eigenaar zei nog mopperend: vrij zijn ze allemaal maar in de kerk zie je maar weinige . De camping was niet berekend op tentcampeerders . Alleen maar sta caravans. Het toiletgebouw was niet erg fris en dit is nog zacht uit gedrukt. Maar we kunnen wel eens een keer zonder  douchen en slaan we vandaag maar over.

16-8

Landen tot Fontaine Chapelle

Zo als elke morgen pakken we de tent nat in en klimmen we het dal uit. We weten nu dat we in de uitlopers van de Ardennen zitten want de beenspieren krijgen het weer te verduren. Volgens de routebeschrijving  is dit middel nou dan zal zwaar wel behoorlijk tegen vallen. Het wordt een dag van veel zoeken naar de juiste route. Over een spoorbrug waar naast de trap geen gleuf voor de fiets zit om af te dalen. Dus tillen dan maar, het valt niet mee met zware bepakking. Maar om drie uur waren we op de camping.  Een goede tijd voor de was.

17-8

Een week onderweg en nog steeds lekker weer. Vandaag na een flinke klim, rustig langs het water -de Sambre- gefietst. Even de benen ontspannen, dat was wel nodig ook want bij ons kwam het zoet  voor het zuur. In Avesnes hebben we wat gedronken en bij het vvv naar een camping gevraagd.  Het was nog twintig km fietsen zij ze maar wel vlak. Ik denk dat zij het stuk zelf nog nooit gefietst heeft. Boven op de heuvel zag je de volgende hellingen al. Maar de route is prachtig.

18-8

Vanmorgen tot aan Marle was het klimmen en dalen. Route ging langs prachtige landerijen. Al het gewas was al geoogst het leek net een goud bruin tapijt met hier en daar een boom. De temperatuur is prima bewolkt en een windje. Het nadeel is dat er geen koffietent te vinden is. Is de Franse koffie ook niet zo heel lekker. Vlak voor Marle was Jan, dacht hij, zijn telefoon kwijt. Het stuk weer terug gefietst waar hij hem voor het laatst had gebruikt, om er daar achter te komen dat hij gewoon in ze stuurtas zat. Weet hij gelijk dat wij als vrouwen altijd zoekende zijn in onze tas. Eerst maar wat gegeten, het miezerde toch. Tot Laon was het vrij vlak. Het werd warm en benauwd. De camping lag aan de andere kant van de stad. Het fenijn zat ook nu weer in de staart. De kathedraal hebben boven op de berg zien staan maar hadden na vijfenzeventigste km en de laatste heuvels vooor de camping niet meer de puf omhoog te klimmen.

19-8

Dit wordt onze tiende dag. Wij vertrokken redelijk vroeg. De eerste plek waar wij heen gingen was Premontee. Diep in de natuur verscholen. In 1200 stond hier een abdij van de orde waartoe Emo behoorde. Emo heeft over dit stuk 20 dagen gelopen. De abt heeft aan Emo een brief voor de paus meegegeven voor het bevorderen van het stichten van een klooster in Nijenklooster. Uitgezonderd een kleine gedenksteen doet ons niets herinneren aan de abdij die daar heeft gestaan. Gelukkig konden wij wel een kopje koffie kopen in een etablissement dat ons deed denken aan een winkel van malle Pietje.

Daarna doorgefietst via Soisson naar Chateau Therry. Je fiets door een verlaten deel van Frankrijk. Buiten Soison gerekend kom je weinig mensen tegen. Soison hebben wij rond gefietst maar weinig spectaculairs kunnen ontdekken. Het laatste stukje weg was druk met veel vrachtverkeer. Ook daar wordt je niet vrolijk van.  In Chateau Thierry was geen camping. Omdat het regenachtig weer is was wildkamperen geen oplossing. Hotels waren schaars. Het eerste hotel dat wij hebben gevonden was wegens vakantie gesloten. Na ruim een uur zoeken hebben wij toch onderdak gevonden. Zoals bij tentcampeerders gebruikelijk is hangt ook in deze hotelkamer weer alles te drogen zodat wij morgen weer helemaal klaar zijn voor een volgende etappe .

1. Theo van Heck:
    20 augustus 2016
    Hallo Danny en Jan

We hebben jullie reisverhalen tot donderdag 19-08 gevolgd,het gaat hardstikke goed met jullie,met alle plusjes en minnetjes die er bijhoren.We vinden het fijn dat jullie er zo van genieten,en het weer jullie goed gezind is.De laatste plaats is Château-Thierry voor ons.

Groetjes,Fennie en Theo
  2. Rita Schoolenberg:
    20 augustus 2016
    Mooi verhaal! Wijmreden langs Laon vandaag op de terugreis naar huis! Hopelijk blijft het weer droog voor jullie. Wij vertrokken bij Chateau Chinon vandaag met veel regen!
  3. Cor en Nel:
    21 augustus 2016
    Beste jan en Denny,
    Jullie reisverhalen gevonden! Mooi geschreven en al een lekker stuk op weg! Heb bewondering voor jullie!
    Heel veel reisplezier verder, doe voorzichtig en geniet ervan! Groetjes
    Cor en Nel
  4. Mijndert en Corrie Blok:
    21 augustus 2016
    Hoi Den en Jan,
    Goed om jullie fietsreis zo te volgen, met heel veel bewondering lezen we jullie avonturen. Geniet ervan, we blijven jullie volgen.
    Liefs Mijndert en Corrie.
  5. Jan en leny:
    19 september 2016
    jullie reisverhalen ook eindelijk gevonden...ja tenten te drogen hangen in hotelkamers.....we weten er alles van ....of hoteleigenaars dat ook weten, weet ik niet :)